Marketingtraject binnen Het Spectrum laat mooie resultaten zien
Externen en bureaus inhuren, levert dat nu altijd iets op? Om de huurwoningen van Het Spectrum beter onder de aandacht te brengen, werd een marketingbureau benaderd. Dit marketingbureau gaf uiteindelijk niet alleen advies op het wonen binnen Het Spectrum, maar richtte zich ook op het werven en behouden van medewerkers. Met mooie resultaten.
Wonen met zorg: zelfstandig wonen met zorg, afgestemd op de bewoners.
Chantal Mol, manager Klant & Markt, schakelde het marketingbureau in om advies te geven op de verhuur van 700 woningen van Het Spectrum. ‘Om mee te gaan in wat ouderen nodig hebben, wilden we iets ontwikkelen tussen thuis wonen en wonen in een verpleeghuis. Een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, gezelligheid met zorg in nabijheid vinden. Maar hoe bereiken we ouderen die dit nodig hebben? Hoe maken we ze enthousiast voor onze woningen? En wat is een goede naam? Het marketingbureau heeft onderzoek gedaan en ons meegenomen in allerlei sessies. Zo is Wonen met Zorg ontstaan. Zelfstandig wonen met zorg, afgestemd op de bewoners.’
Mooie resultaten
Tijdens het onderzoek van het marketingbureau werd ook gekeken naar hoe Het Spectrum overkomt als organisatie. En de vraag rees: is het niet handig om meteen te onderzoeken hoe Het Spectrum zich neerzet als werkgever? Hilda Freije, manager Bedrijfsbureau, werd aangehaakt. Hilda: ‘Er zijn tweehonderdveertig medewerkers benaderd met de vraag: hoe zie jij Het Spectrum als werkgever? Waar word je blij van? Waar liggen je zorgen, wat kan beter? Dat leverde waardevolle resultaten op.’
Kritische reactie
Hilda lacht: ‘Kortgeleden zijn we met stafleden en diverse collega’s bij elkaar gekomen om de jaarplannen van 2023 met elkaar door te nemen. Hier werd best kritisch gereageerd. ‘Marketing? Merkidentiteit? Doe toch normaal, we zitten hier in de zorg hoor.’ Ik was blij met die vraag. Nu kon ik meteen vertellen over wat het marketingtraject ons heeft opgeleverd. Ik vertelde dat we nu veel meer inzicht hebben in de kenmerken van bepaalde functies, zoals verpleegkundigen en VIG’ers. Waarom vinden ze het leuk om bij Het Spectrum te werken? Waar liggen hun zorgen, wat zijn hun angsten? Dat zijn mooie dingen om mee te nemen als we nieuwe collega’s werven.’
Te bescheiden
Hilda: ‘Ik kon ook meteen vertellen dat veel collega’s Het Spectrum zien als een warme organisatie waar ze waardering voor hebben. Dat mogen we best wat meer tonen aan de buitenwereld, daarin zijn we soms te bescheiden. Ook de sfeer onder collega’s in teams wordt gezien als warm en gezellig, een echt pluspunt. En medewerkers waarderen het feit dat ze zich kunnen ontwikkelen.’
‘Natuurlijk waren er ook kritische geluiden’, zegt Hilda. Daar mogen we als organisatie ook eerlijk over zijn. Er mag meer geluisterd worden naar medewerkers. Niet iedereen voelt zich altijd veilig op de werkvloer.’
Wonen met Zorg
Voor zowel Wonen met Zorg als voor het werkgeversmerk ligt er nu een plan van aanpak: hoe vertalen we de resultaten uit het onderzoek en wat pakken we concreet op. Chantal: ‘In nauwe samenwerking met de afdeling communicatie worden komend jaar voor Wonen met Zorg campagnes bedacht. We maken de informatie voor ouderen die graag zo lang mogelijk zelfstandig willen wonen goed en makkelijk vindbaar. Via brochures, de website en advertenties. Dit alles met als doel om ouderen (met zorg) een woonomgeving te bieden in onze complexen die van meerwaarde is.’
Hilda: ‘Om de positie van Het Spectrum als werkgever te verstevigen, focussen we ons niet alleen op het werven van nieuwe medewerkers, maar juist ook op het behoud van onze huidige collega’s. We zetten dit jaar in op hogere medewerkerstevredenheid en een lager verloop. Dat betekent bijvoorbeeld dat we in alle teams samen met de Arbodienst het gesprek aangaan over verzuim. Hoe komt het, wat is er nodig in het team. We willen echt beter luisteren naar de collega’s.’